PENGEMBANGAN ALAT PERMAINAN KOTAK ALFABET UNTUK MENGENAL HURUF PADA KELOMPOK B DI TK AL PIKRI BOJONGMANGU

  • Aisyah Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Erna Budiarti Universitas Panca Sakti Bekasi
Keywords: educational game development, alphabet box, early childhood

Abstract

This study aims to develop an educational game tool, the alphabet box, to help Group B children at TK Al Pikri Bojongmangu recognize letters. Early childhood has unique characteristics and requires positive stimulation for the development of various aspects, including language development. Language development in children is very important as it is a tool for thinking, self-expression, and communication. The research method used is research and development (R&D) with both qualitative and quantitative approaches. The development process of this game tool involves several stages, starting from needs analysis, design, prototyping, to testing and evaluation. Data were collected through observations, interviews, and questionnaires given to teachers and children at TK Al Pikri Bojongmangu. The results of the study show that the alphabet box is effective in improving children's ability to recognize letters. Children become more interested and motivated to learn letters through this game. Teachers also responded positively to the use of this tool in the learning process. The conclusion of this study is that the alphabet box can be an effective and enjoyable tool for letter recognition for early childhood. The use of educational game tools like this can optimally support children's language development.

References

Afifah, S. N., Rosowati, A., Laila, R., Nadziroh, F. N., & Amanatin, H. (2023). Pengaruh Pengenalan Huruf Abjad Melalui Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Tarbiyatul Islamiyah. Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education (IJIGAEd).
Akyuni, Q. (2022). Alat Pendidikan Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini {33. Pendidikan Agama Islam.
Budiarti, E., Farista, D., Palupi, D. I., Wonga Wara, L., Rubiah, S. A., & Harti, U. (2022). Storytelling One Day One Book Terhadap Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Indonesia. https://doi.org/10.59141/japendi.v3i12.1405
Dra yasbati, G. G. (2019). Alat permainan edukatif untuk anak usia dini (Teori dan konsep dasar). CV Ksatria Siliwangi.Tasikmalaya.
Istiana, Y. (2014). Konsep-Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Didaktika.
JAMILAH. (2020). Pembelajaran Media Kotak Alfabet dalam Mengembangkan Kemampuan Mengenal Huruf di Kelompok Bermain Nurul Huda Badean Bangsalsari Jember Tahun Pelajaran 2019/2020. Orphanet Journal of Rare Diseases.
Kemendikbud RI. (2014). Peraturan menteri pendidikan dan kebudayaan republik indonesia nomor 137 tahun 2014 standar isi tingkat pencapaian perkembangan anak. In Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014.
Madyawati, L. (2017). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. In Elementary.
Maharani, D., & Budiarti, E. (2022). Pengaruh Media Digital & Mutu Perangkat Terhadap Kemampuan Bahasa Pada AUD Melalui Konten Youtube. JURNAL JENDELA PENDIDIKAN. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i03.240
Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia, 13.
Noveradila, S., & Larasati, D. (2015). Alat Permainan Edukatif Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Tingkat Sarjana Senirupa Dan Desain.
Retnaningrum, W., & Lathifah, I. (2020). Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia Dini. Jurnal Warna.
Rislina, S. L. N., & Khan, R. I. (2015). Mengenalkan Huruf Melalui Loncat Abjad Pada Anak usia 4-5 Tahun. Nusantara of Research Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Ritonga, F. R., & Fathiyah, K. N. (2023). Kemampuan Membaca Permulaan melalui Penggunaan Media Big Book untuk Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.4560
Sari, E. (2020). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Kotak Alfabet untuk Mengenalkan Huruf pada Kelompok B di Taman Kanak-kanak. Skripsi.
Saurina, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Jurnal IPTEK.
Talango, S. R. (2020). KONSEP PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI. Early Childhood Islamic Education Journal. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.35
Tanjung, R. J. (2018). Penggunaan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Anak dalam Mengenal Huruf Abjad pada Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina I Kota Sabang. Jurnal Pendidikan Madrasah.
Thiagarajan, S. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children. In A sourcebook.
Published
2024-11-10
Section
Articles