Pengaruh Belajar Bahasa Arab Terhadap Kemudahan Menghafal Al-Qur'an Santri Ma'had Aly Pondok Qur'an Bandung
Abstract
The research that was carried out was motivated by the many factors that become challenges for someone to memorize the Qur’an at Santri Ma'had Ali Pondok Qur'an Bandung. The aim of this research is to analyze and prove the influence of learning Arabic and memorizing the Qur’an at the Ma'had Aly Pondok Qur'an Bandung. This research uses a descriptive quantitative method, where data collection is carried out by distributing questionnaires, then processing it into diagrams and presenting the data results descriptively. The resulting research shows that Arabic has an influence on memorizing the Qur’an, namely making it easier for students to remember the verses of the Qur’an by understanding their meaning and significance. Arabic helps to understand the verses of the Qur’an, because the Qur’an itself uses Arabic. The majority of students who can speak Arabic find it helpful when memorizing the Qur’an.
References
Hafal. 2023. Pada KBBI Daring. Diambil 27 November 2023, dari https://kbbi.web.id/hafal
Abdulwaly Cece. (2019). Rahasia di Balik Hafalan Para Ulama. Laksana.
Aman Moh. (2021). Bahasa Arab dan Bahasa Al-Qur’an. Tadarus Tarbawiy: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 3(1), 303
Detik.com, 7 Agustus 2023, Daftar 10 Negara dengan Bahasa Terbanyak di Dunia, Indonesia Urutan Berapa?, 5 Oktober 2023, https://www.detik.com/sumut/berita/d-6863581/daftar-10-negara-dengan-bahasa-terbanyak-di-dunia-indonesia-urutan-berapa/
Erma Nidia, et al. (2022). Dampak Pembelajaran Bahasa Arab terhadap Penghafal Al-Qur’an. Basicedu, 6(4).
Farih Muhammad. (2023). Khazanah Bahasa Arab; Sebuah Tinjauan Bahasa Arab dari Berbagai Dimensi dan Sudut Pandang. Academia Publication.
Hafidz Muftisany. (2021). Dahsyatnya Bahasa Arab. INTERA.
Hakim Agustini Ladun. (2022). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab bagi Pendidikan Hafidzul Qur’an. Educatia, 12(2).
Hilmi Afkhoriyatul, et al. (2018). Analisis Dampak Pembelajaran Bahasa Arab bagi Para Penghafal Al-Qur’an. International Conference of Students on Arabic Language, 2.
Iqbal Muhammad. (2020). Metode Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an di Pondok Pesantren Al-Fatah Natar Lampung Selatan. Radenintan, 22.
Ismanto Heri Saptadi. (2012). Faktor-faktor Pendukung Kemampuan Menghafal Al-Qur’an dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling (Studi Kasus pada beberapa santri di Pondok Pesantren Raudlotul Qur’an Semarang). Penelitian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan, 1(1).
Kusumastuti Adhi, et al. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif. Deepublish.
Nazarudin & Simanjuntak Tiar. (2022). Pedoman; Model Revitalisasi Bahasa Daerah. Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa, 5.
Rangkuti Alpan, et al. (2022). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab bagi Hafizhul Qur’an. Muhadasah, 4(1), 10.
Rasyid Muhammad Makmum. (2015). Kemukjizatan Menghafal Al-Qur’an. Elex Media Komputindo.
Rully Rezki Saputra. (2020). Bahasa Indonesia. Poliban Press.
Salida Ainun & Zulpina. (2023). Keistimewaan Bahasa Arab sebagai Bahasa Al-Qur’an dan Ijtihadiyyah. Sathar, 1(1), 24.
Suhendi Enjang T. (2017). Berbahasa, Berpikir, dan Peran Pendidikan Bahasa. Proceedings Education and Language International Conference, 1(1), 298.
Wahab Muhbib Abdul. (2014). Peran Bahasa Arab dalam Pengembangan Ilmu dan Peradaban Islam. Uinjkt, 3.
Yostiroh Shyfa & Kurniawan R.S. (2022). Urgensi Bahasa Arab dalam Memahami Al-Qur’an. OSF Preprints, 10.
Yusuf Muhammad & Wekke Ismail Suwardi. (2018). Bahasa Arab Bahasa Al-Qur’an. Deepublish.
Copyright (c) 2023 Al-Mazaya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.