RESONANSI NATIVE SPEAKER DALAM MENINGKATKAN PRAKTIK BAHASA ARAB MAHASISWA JURUSAN PBA UNU PURWOKERTO
Abstract
The purpose of this study is to find out what the resonance of Arabic language learning is like after the existence of native Arabic speakers for students of the Arabic Language Education Study Program, Nahdlatul Ulama University, Purwokerto. This research is a descriptive qualitative research. The results of the study show that resonance in learning influences or motivates students of the Arabic Language Study Program UNU Purwokerto to practice Arabic because of the presence of native speakers directly from Arab countries and student’s preseption about native speaker. Based on the data above, it is known that the role of native speakers in learning Arabic for students at Nahdlatul Ulama University, Purwokerto has the following advantages: 1) Helping students understand the cultural side of Arabic language users, 2) Students can learn directly with native speakers who master the Arabic language and dialect. For example. 3) Mastering and using Arabic vocabulary correctly. In addition, according to the perception of PBA UNU Purwokerto students, native speakers themselves play a role as facilitators, motivators and proofreaders in Arabic language practice
References
An-Najaa, N. A. (2023). Metode Muhaddatsah pada Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Arab UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 102–111. https://doi.org/10.30997/TJPBA.V4I2.8929
Bani, M. Y. (2024). Menguasai Bahasa Arab dengan Guru Penutur Asli. Penerbit Adab.
Falah, A. (2017). Problem dan Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Pada Tingkat Madrasah. Arabia, 8(1). https://doi.org/10.21043/ARABIA.V8I1.1946
Fauzi, S. (2024). Peran Native Speaker dalam lingkungan berbahasa Arab: Studi kasus di Madrasah Aliyah Minhajul Haq Purwakarta. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Fitriani, F., & Prastowo, A. (2022). Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab untuk Mengoptimalkan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 3(1), 52–67. https://doi.org/10.37680/APHORISME.V3I1.1175
Fitriani, R. D., Hendrawijaya, A. T., & Ariefianto, L. (2019). PERAN METODE PRAKTEK DALAM PENGUASAAN KETERAMPILAN BERBAHASA INGGRIS PESERTA PELATIHAN DI LKP ANDI’S ENGLISH COURSE BUDUAN KABUPATEN SITUBONDO. Learning Community : Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 3(1), 49–53. https://doi.org/10.19184/JLC.V3I1.13573
Hunaidu, H., & Sabae, M. (2019). PENGARUH PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB TERHADAP KEMAMPUAN BERBAHASA ARAB SISWA PONDOK DARUL ARQAM MUHAMMADIYAH PUNNIA PINRANG. Al-Maraji’ : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 76–92. https://doi.org/10.26618/ALMARAJI.V3I1.3653
Khusniah, H., Wahyudi, H., & HIdayat, N. S. (2024). The Variation of Arabic Teaching Method at SMPIT Tahfidz Shohibul Qur’an Kampar. Insyirah: Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Studi Islam, 7(1), 84–94. https://doi.org/10.26555/INSYIRAH.V7I1.10368
Lexy J., M. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). PT Remaja Rosdakarya.
Lia, A., & Ubaidillah, U. (2021). Pembelajaran Keterampilan Berbicara di Era Abad 21 Berbasis Pendekatan Quantum. Al-Ittijah : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Bahasa Arab, 13(2), 170–185. https://doi.org/10.32678/AL-ITTIJAH.V13I2.4678
Madrasah Aliyah Darul Qur, D., Glenmore Banyuwangi Iham Nur Kholiq, an, & Zulkifli Khabibullah, M. (2021). Problematika Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Darul Qur’an Glenmore Banyuwangi. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 1(02), 301–316. https://doi.org/10.30739/ARABIYAT.V1I02.1404
Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., Lazuardi, J., & Komunikasi, P. I. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.35335/KAMPRET.V1I1.8
Maswani. (2022). Bahasa Arab Qur’ani : Model Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Religiusitas pada Orang Dewasa. Publica Indonesia Utama.
Muhammad Awwaludin, Stevan Malik, N. D. S. (2022). Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab pada Pesantren Bahasa Arab (MIM LAM). Definisi: Jurnal Agama Dan Sosial Humaniora, 1(1).
Nasarudin, N., Mukmila, Z., Taufiq, A., Hamzah, H., Tarmizi, A., Wicaksono, M. A., Nurjannah, N., & Nur Hasaniyah, Didin Syamsudin, Muchlisin Soleh, Muhammad Hafidz, Hunainah Hunainah, A. M. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Arab. CV. Gita Lentera.
Noviani, M., Abdul, M., & Hasan, K. (2023). Problematika dan Solusi Pembelajaran Keterampilan Berbicara pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab di UIN Raden Mas Said Surakarta. Rayah Al-Islam, 7(1), 245–259. https://doi.org/10.37274/RAIS.V7I1.662
Pranata, H., Wathoni, K., Farisi, A., Iddiyaturrohmah, M., Wardana, A., & Jaelani, S. R. (2023). Speaking with Native Speakers to Improve Speaking Skills. Faidatuna, 4(3), 88–97. https://doi.org/10.53958/FT.V4I3.291
Purwanto, B. (2009). Fisika SMA Jilid 3, Teori dan Implementasinya. PT. Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.
Rachmat Kriyantono. (2007). Teknik Praktis Riset Komunikasi. kencana.
Rahman, A. (2020). Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Non Arab (Studi Ma’had AMCF). Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 6(1), 96–106. https://doi.org/10.30821/IHYA.V6I1.7776
ramanali, H., Erlina, E., & Akmansyah, M. (2022). Pengaruh Motivasi, Aktivitas Belajar dan Pengaruh Teman Sebaya terhadap Prestasi Mata kuliah Shorof Mahasiswa Semester III Jurusan Pendidikan Bahasa Arab. Taqdir, 8(1), 69–87. https://doi.org/10.19109/TAQDIR.V8I1.10438
Rizqi, M. R. (2017). RESONANSI BI’AH LUGHAWIYYAH DALAM MENINGKATKAN AKUISISI BAHASA ARAB. Dar El-Ilmi : Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 4(2), 89–105. https://doi.org/10.52166/DAR
Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. CV. Angkasa.
Teuku Sanwil, Rizka Utami, Riyan Hidayat, Dasep Bayu Ahyar, Syarifah Rahmi, Evi Muzaiyidah Bukhori, Suci Ramadhanti Febriani, Dwi Khoirotun Nisa, Nyak Mustakim, A. A. S. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Siswa SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.